A A A

Wygodny komputer

PC Format 06/2014
Ludzkie ciało nie zostało przystosowane do pozostawania w jednej pozycji przez wiele godzin. Długie siedzenie przed komputerem odbija się negatywnie na naszym zdrowiu. Dlatego warto zapewnić sobie możliwie komfortowe warunki pracy. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

1. Fotel


Jednym z najważniejszych i niestety najdroższych (od 600 zł do 3 tys. zł) elementów stanowiska do pracy z komputerem jest dobry fotel. Większość tanich modeli nie spełnia zasad ergonomii. Co prawda mają regulowaną wysokość siedziska, ale znalezienie fotela z wyraźnym i mocnym podparciem części lędźwiowej kręgosłupa jest prawdziwą sztuką. Wielkie fotele, mimo wyprofilowania, wcale nie są ergonomiczne. Sporadycznie trafiają się też modele ze skośnym lub odpowiednio wyprofilowanym (opadającym do przodu) siedziskiem. Z takiego krzesła wcale się nie spada. Skos siedziska zapewnia anatomiczne ułożenie miednicy względem kręgosłupa (kąt prosty nie jest naturalny). Taką pozycję można też osiągnąć, stosując specjalną nakładkę na zwykły fotel.

Klękosiad

Popularnym zamiennikiem krzesła jest klękosiad (od 200 do 500 zł). Jest to dobre siedzisko odciążające kręgosłup, jednak kosztem stawów kolanowych. Z klękosiadu nie powinno się korzystać dłużej niż dwie godziny dzienne, i to tylko jeżeli nie masz problemów z kolanami.

2. Podnóżek

Uzupełnieniem fotela jest podnóżek zapewniający optymalną pozycję stóp, które nie mogą wisieć w powietrzu. Podnóżek można kupić za około 80 zł lub przy odrobinie wysiłku skonstruować samemu.

3. Biurko

Kupując biurko, warto zwrócić uwagę, aby miało regulowaną wysokość blatu. Powinien się znajdować na wysokości pępka siedzącego poprawnie użytkownika, tak aby położone na nim ręce miały między ramieniem a przedramieniem kąt zbliżony do prostego. Wyższe lub niższe biurka będą wymagały odpowiednio szuflady lub nadstawki na klawiaturę, by znajdowała się na odpowiedniej wysokości. Drugą ważną rzeczą jest zaokrąglona przednia krawędź blatu. Jeżeli trzymasz rękę na krawędzi biurka, warto uniknąć bolesnego wrzynania się w nią kantu.Niestety konstrukcja najtańszych modeli biurek nie stwarza takiego udogodnienia.

4. Klawiatura i mysz

Klawiatura powinna być tak skonstruowana, aby pisząc na niej, nie zadzierać dłoni zbyt wysoko do góry. Podobnie należy trzymać dłonie w linii prostej wyznaczonej przez przedramiona. Długotrwała praca z przekrzywionymi nadgarstkami prowadzi do powstania zwyrodnień, bólu i niekiedy konieczności operacji. Jednym z zestawów ergonomicznych jest Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (300 zł). Klawiatura jest niezwykle wygodna, ale tylko pod warunkiem, że umiesz pisać bezwzrokowo. Mysz wymusza naturalne położenie dłoni – prostopadłe do płaszczyzny biurka.

5. Monitor

Najczęściej spotykanym błędem jest ustawienie monitora za wysoko lub za nisko. Górna krawędź monitora powinna być umieszczona na wysokości oczu użytkownika. Jeżeli często przepisujesz tekst z kartek papieru, należy przyczepić do monitora uchwyt na dokumenty, aby się znajdowały na tej samej wysokości co monitor. Udowodniono, że człowiek wpatrujący się w ekran komputerowy mruga powieką znacznie rzadziej niż normalnie. W wyniku tego rogówka nie jest odpowiednio nawilżana i jeżeli dodatkowo pracujesz w klimatyzowanym (czyli suchym) pomieszczeniu, bardzo łatwo może dojść do podrażnienia oczu. Dlatego co pół godziny powinno się przez dłuższą chwilę intensywnie pomrugać oczami lub zakraplać specjalne krople nawilżające do oczu. Osoby uskarżające się po pracy z komputerem na ból głowy, łzawienie itp. powinny w pierwszej kolejności sprawdzić ustawienia monitora. Fabrycznie większość modeli ma ustawiony bardzo wysoki kontrast i jasność. Aby otrzymać wartości wystarczające do poprawnej pracy, trzeba je niekiedy mocno obniżyć. Ekran wydaje się wówczas lekko szary, ale to wrażenie szybko mija. Warto sprawdzać co jakiś czas, czy ustawienia monitora nie wróciły do domyślnych. Podstawą wygodnej pracy z monitorem jest odpowiednio skorygowana wada wzroku. Do tego warto dobrać odpowiedni monitor – modele pracujące z rozdzielczością Full HD mają przekątną od 21 do 27 cali. Większy monitor to większe detale, co jest lepsze dla osób ze słabszym wzrokiem.

Oświetlenie

Źródła światła odbijające się w monitorze pogarszają czytelność zawartości ekranu i oślepiają. Ustaw więc monitor tyłem do głównego źródła światła. Uciążliwość bocznych, można zredukować za pomocą specjalnej osłony na monitor, którą możesz kupić lub zrobić z kartonu. Zawartość ekranu nie może być zbyt kontrastowa w stosunku do otoczenia – nie stawiaj monitora na tle okna, a w nocy warto zapalić z tyłu monitora małą lampkę, aby rozjaśnić ciemną ścianę.

6. Kubek

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii klawiatury czy całego laptopa jest zalanie go płynem z przewróconego kubka. Dlatego warto zaopatrzyć się w specjalny kubek termiczny Contigo (150 zł), który podtrzyma temperaturę napoju, nie da ostygnąć kawie przez 4 godziny, a za szybko ogrzać się coli z lodem aż przez 12 godzin. Co najważniejsze, można się z niego napić wyłącznie po odblokowaniu ustnika za pomocą naciskanego przycisku. Kubek, którego nie trzymasz w ręce, jest szczelnie zamknięty, więc nawet jeżeli się przewróci, nic się z niego nie wyleje.

Uwaga, laptop parzy!

Wiele osób pracuje, trzymając laptop na kolanach. Tymczasem większość laptopów dość silnie nagrzewa się po spodniej stronie ze względu na umieszczony tam wylot układu chłodzenia lub, gdy wylot jest umieszczony z boku, radiator odbierający ciepło z układów komputera. Niezależnie od tego, czy blokujesz nogą wylot układu chłodzenia czy nie, kładąc laptop na nogach narażasz skórę na kontakt z dość wysoką temperaturą, która w skrajnych wypadkach może dochodzić nawet do 70 stopni. Jeżeli długo i często skóra jest pod działaniem takiej temperatury, pojawia się na niej EAI (erythema ab igne – łac. rumień wywołany ogniem), czyli plama/siatka z popękanych naczynek krwionośnych. Zmiany takie nie są bolesne, ale ich leczenie trwa długo i nie zawsze jest skuteczne.

Przerwy w pracy

Pamiętaj, że jedną z podstawowych zasad zachowania dobrego zdrowia jest robienie pięciominutowej przerwy co godzinę pracy z komputerem. Podczas tej przerwy warto rozruszać wszystkie stawy, lekko się porozciągać i wykonać kilka ćwiczeń oczu ze zmianą akomodacji: patrzymy naprzemiennie na przedmiot położony nie dalej niż 50 cm od oczu i znajdujący się minimum 2–3 metry od nas.


Tagi: porady
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Japończycy planują Społeczeństwo 5.0
15 października 2019
Od 4 lat Japończycy pracują nad tym, by znacząco usprawnić funkcjonowanie społeczeństwa za pomocą technologii. Jutro w Tokio rozpoczyna...


Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 6/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto