A A A

Z peceta na telewizor

PC Format 5/2008
Rosną zasoby zdjęć, muzyki i filmów w naszych domowych komputerach, a wraz z nimi apetyt na to, aby zgromadzone multimedia odtwarzać wygodnie i z dobrą jakością. Są już rozwiązania przesyłające film z peceta lub dysku sieciowego na telewizor lub projektor, a muzykę do sprzętu hi-fi.

WirelessHD

W poprzednim wydaniu PC Formatu pisaliśmy już o technologii WirelessHD (WiHD), stosowanej do szybkiego przesyłania obrazu wysokiej rozdzielczości na odległość do dziesięciu metrów. Technologia ta ma być używana tam, gdzie 802.11n nie wystarczy do przesłania obrazu o najwyższej jakości HD Video oraz wielokanałowego dźwięku, na przykład w przypadku obrazu nieskompresowanego. Produkty wykorzystujące nową technologię pokazano na tegorocznych targach CeBIT, część z nich będzie można kupić jeszcze w tym roku. Ponieważ WirelessHD nie jest rozwiązaniem sieciowym, lecz przystosowanym do transmisji multimediów z nadajnika (np. odtwarzacza) do odbiornika (np. projektora), na pewno nie zastąpi ono coraz popularniejszych i bardziej uniwersalnych rozwiązań wykorzystujących sieciowe standardy 802.11.

Praktycznie każdy komputer można podłączyć do telewizora czy wieży audio, by wygodnie korzystać z multimediów. Jest to możliwe nawet wtedy, gdy urządzenia te stoją w różnych pomieszczeniach. Najprostszy sposób to długie kable audio-wideo, jednak na nich obraz i dźwięk bardzo traci na jakości. Drugie wyjście to transmisja cyfrowa za pomocą sieci przewodowej, a jeszcze lepiej bezprzewodowej. Warto przy tym pamiętać, że najpopularniejszy obecnie standard Wi-Fi, czyli 802.11g, jest wystarczający do płynnego przesyłania muzyki czy filmów w formacie MPEG‑4, ale nie filmów o wysokiej rozdzielczości. Te ostatnie wymagają pasma około 40 Mb/s, co przekracza rzeczywistą przepustowość 802.11g. Dlatego w tym przypadku jedynym rozwiązaniem bezprzewodowym jest 802.11n, można też wykorzystać przewodowy Fast Ethernet.

Cyfrowe odtwarzacze

Obecnie na rynku są oferowane sieciowe, bezprzewodowe odtwarzacze multimediów, choć jeszcze są drogie (ok. 1000 zł), a ich wybór niewielki. To np. D-Link MediaLounge (w kilku odmianach), KiSS DP-600, Philips SLM5500 Streamium czy Buffalo LinkTheater. Wszystkie te urządzenia są określane wspólną nazwą – Digital Media Player (DMP).

Urządzenia DMP można skonfigurować, by komunikowały się z domową siecią Wi-Fi. Robi się to podobnie, jak w przypadku każdego innego systemu – w programie konfiguracyjnym, podając identyfikator sieci oraz klucz szyfrujący. Skonfigurowany w ten sposób odtwarzacz może mieć dostęp do wszystkich zasobów sieciowych, ale niekoniecznie musi mieć możliwość ich odtwarzania. Potrzebne jest oprogramowanie do strumieniowej transmisji audio i wideo. Producenci urządzeń dostarczają więc windowsowe oprogramowanie, które instaluje się na pececie przechowującym multimedia. Przetwarza znalezione bądź ręcznie dodane przez użytkownika pliki do postaci „zrozumiałej” przez odtwarzacz i wysyła je do niego przez sieć. Za pomocą pilota zdalnego sterowania użytkownik przed telewizorem steruje odtwarzaniem nagrań.

Płynne przesyłanie danych w sieciach

Pliki mogą być przesyłane przez sieć wolniej lub szybciej, ale w przypadku strumieniowej transmisji na żywo jest inaczej – musi być zachowana stała prędkość ich przesyłu.
  • Problem z wydajnością
    Chwilowe spowolnienie sieci (np. rozpoczęcie pobierania dużego pliku) spowoduje, że muzyka albo program telewizyjny transmitowany na żywo nie będzie odtwarzany płynnie. Problem dotyczy sieci Wi-Fi, które w praktyce mają zwykle przepustowość ok. 30 Mb/s, a tym bardziej łączy internetowych, które mają znacznie gorsze parametry.
  • Quality of Service
    Problemy z wydajnością rozwiązano, stosując algorytmy priorytetyzacji ruchu sieciowego, znane pod nazwą QoS (ang. Quality of Service). Dzięki nim pakiety danych, od których zależy transmisja dźwięku i obrazu, są przesyłane w pierwszej kolejności, a na przykład audycja radiowa może być płynna.
  • Wi-Fi Multimedia
    Rozwiązania podobne do QoS dotyczą także sieci bezprzewodowych, ich powszechnie znana nazwa to WMM (Wi-Fi Multimedia). Po włączeniu funkcji WMM w routerze użytkownik zyskuje pewność, że dane głosowe są przesyłane z najwyższym priorytetem, strumienie wideo z nieco mniejszym, a pozostałe dane – w ostatniej kolejności. Dzięki temu np. kopiowanie plików podczas odtwarzania filmu nie wpływa na płynność jego odtwarzania.
  • QoS w Ethernecie
    Również w sieciach przewodowych od dawna istnieją mechanizmy QoS, jednak w warunkach domowych nie są niezbędne. Fast Ethernet, a tym bardziej Gigabit Ethernet ma przepustowość wystarczająco dużą, by przesłać jednocześnie wiele strumieni audio i wideo.

Serwer w domu

Zamiast peceta z odpowiednim oprogramowaniem, w roli serwera mediów można wykorzystać specjalne, ciche i energooszczędne urządzenia – Digital Media Server (DMS). D-Link ma w swojej ofercie Wireless Network Storage Enclosure, Linksys pamięć dyskową NAS200, Buffalo sprzedaje LinkStation Home Server, Qnap oferuje linuksowy serwer TS-109 itd. Wszystkie te urządzenia są nie tylko serwerami plików, ale także właśnie serwerami mediów strumieniowych.

Współpracę serwerów mediów DMS z odtwarzaczami DMP ułatwia fakt, że są one obecnie tworzone z dużym naciskiem na zapewnienie wzajemnej zgodności. Dba o to organizacja DLNA, która działa od 4 lat i zrzesza niemal 30 producentów sprzętu elektronicznego. Dzięki jej wytycznym serwer mediów jednej firmy – o ile tylko ma certyfikat DLNA – może bez problemu współpracować z dowolnym odtwarzaczem z takim certyfikatem. Dotyczy to zresztą także innych urządzeń, bo DLNA zajmuje się także np. drukarkami czy urządzeniami mobilnymi (telefonami, przenośnymi odtwarzaczami itd.).

Serwer w internecie

Dzięki łączom szerokopasmowym możliwa jest transmisja audycji radiowych (np. popularna polskastacja.pl) czy telewizyjnych (np. interia.tv). Programy te można odtwarzać nie tylko na komputerze, ale i na wielu wcześniej wymienionych odtwarzaczach typu Digital Media Player. Działanie jest analogiczne jak w przypadku domowych serwerów multimediów, tyle że odtwarzacz łączy się z serwerem znajdującym się poza siecią lokalną. Oczywiście ze względu na wielokrotnie niższą przepustowość łącza internetowego jakość nagrania jest znacznie gorsza – na razie nie ma mowy o hi-fi ani tym bardziej o HD Video. Istnieje natomiast wiele systemów mediów strumieniowych, najpopularniejsze to: Apple QuickTime, Nullsoft SHOUTcast, Microsoft Windows Media oraz RealNetworks Real System.

Transmisja multimediów przez internet może się odbywać tak samo jak w sieci domowej, czyli na żądanie: użytkownik wybiera nagranie, które chce obejrzeć lub wysłuchać i jest ono odtwarzane od początku. Drugi sposób to odtwarzanie na żywo, przypomina to tradycyjną telewizję. Dzięki technologii multicastingu (patrz PC Format 12/2006) program może być wysyłany jednocześnie do milionów widzów na świecie i nie są wymagane do tego łącza internetowe o gigantycznej przepustowości.

Niezależnie jednak od tego, czy mamy do czynienia z transmisją na żywo czy na żądanie, ogromną rolę odgrywają mechanizmy priorytetyzacji ruchu (o których piszemy w ramce poniżej), a także buforowanie danych. Cała idea mediów strumieniowych polega na tym, że audycja jest odtwarzana jeszcze przed ukończeniem pobierania pliku, ale odtwarzacz zawsze musi mieć zgromadzony w buforze zapas tej audycji, by w razie minimalnego zwiększenia opóźnień w przesyłaniu danych mógł nadal płynnie odtwarzać nagranie. Właśnie dlatego, zanim rozpocznie się odtwarzanie nagrania, można zobaczyć komunikat, że trwa buforowanie mediów.

Bez standardu

Przedstawione rozwiązania do transmisji dźwięku i obrazu mają pewną charakterystyczną cechę – są stworzone przez firmy zajmujące się technologiami sieciowymi. Stąd dostosowanie do standardów 802.11, a niekiedy także Fast lub Gigabit Ethernet. Istnieje jednak spora grupa firm, które nie mają do czynienia z sieciami, ale zajmują się sprzętem multimedialnym. Stąd biorą się propozycje zupełnie nietypowych rozwiązań do transmisji dźwięku i obrazu.

Jednym z przykładów jest Creative Sound Blaster X-Fi Xmod Wireless. Nie ma on nic wspólnego z sieciowym odtwarzaczem multimediów – można go uznać za konwerter mediów (chodzi o media transmisyjne, nie o format danych) czy bezprzewodowy przekaźnik audio. Podstawowym medium jest kabel audio, ale dzięki urządzeniom Xmod dźwięk np. z komputera może być przekonwertowany do postaci radiowej i wysłany w ten sposób do jednego lub kilku odbiorników Xmod Wireless, a z nich trafia np. do wieży audio. Para urządzeń Xmod Wireless może więc stanowić 30-metrowe bezprzewodowe „przedłużenie” kabla, przy okazji poprawiając jakość dźwięku za pomocą technologii X-Fi Crystalizer czy X-Fi CMSS-3D Virtual. Dodajmy, że to dość drogie przedłużenie, bo kosztujące ok. 700 zł.

Podobnym rozwiązaniem, ale przeznaczonym do transmisji wideo, są np. Thomson VS270 oraz Philips SLV3100 (ceny znacznie niższe, bo ok. 80 i 130 zł). W obu przypadkach jest to para urządzeń (nadajnik i odbiornik), z których jedno jest podłączone zazwyczaj przez złącze SCART do odtwarzacza multimediów, a drugie do wejścia wideo odbiornika telewizyjnego. Zamiast więc łączyć sprzęt bardzo długim kablem, można wykorzystać takie niedrogie łącze bezprzewodowe.

Wymienione przekaźniki bezprzewodowe mają kilka cech wspólnych. Wszystkie, niestety, pracują w przemysłowym pasmie częstotliwości 2,4 GHz, więc gdy jest ich dużo, mogą się wzajemnie zakłócać (oczywiście pomijając już fakt zakłóceń przez Wi-Fi czy Bluetooth). W przeciwieństwie do odtwarzaczy sieciowych, umożliwiają transmisję w danej chwili tylko jednego nagrania. Niestety, nie są one przystosowane do współpracy z nowoczesnym sprzętem, choćby dlatego, że nie mają cyfrowych interfejsów, takich jak HDMI czy wiele starszy S/PDIF. Nie zagrażają więc zbytnio prawdziwym, informatycznym, cyfrowym rozwiązaniom do nowoczesnego domu.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto