A A A

Zadbaj o szczegóły

PC Format 12/2011
W artykule z poprzedniego PC Formatu poświęconym Blenderowi pokazaliśmy, jak utworzyć kość do gry. Teraz przypiszemy jej kolorowy materiał o gładkiej powierzchni, efektownie odbijający światło. A po odpowiednim ustawieniu sceny uzyskamy ilustrację przypominającą grafikę z folderu reklamowego. SEBASTIAN KRĘZEL

Przyporządkujemy kości dwa materiały. Jeden przypiszemy otworom na ściankach kostki odpowiadającym liczbie punktów. Drugi – błyszczący, czerwony plastik – pokryje resztę jej powierzchni. Ostatnim etapem będzie wykonanie renderingu. Czas renderingu zależy od mocy procesora. Najszybsze układy będą generowały obraz najwyżej kilka minut. Jednak na komputerach z wolniejszymi procesorami może to potrwać znacznie dłużej, nawet do kilkudziesięciu minut.

Definiując własne parametry materiałów, możesz utworzyć inne niż wybrane w naszym przykładzie tworzywo, np. szczotkowane aluminium, złoto czy szkło. Własne parametry materiałów najlepiej definiować, gdy jest już gotowa cała scena. Wtedy możliwe jest wykonywanie renderingów testowych, na których widać np. niedoskonałości tworzywa. Łatwiej wówczas przeprowadzić korekty, by obiekt lepiej wyglądał na scenie.

Tworzenie materiału obiektu i budowanie sceny

W naszym warsztacie kostkę zrobimy z czerwonego, połyskliwego plastiku. Jej dopracowana i odpowiednio oświetlona bryła będzie się prezentowała bardzo efektownie.

Materiał


Uruchom Blendera. Wczytaj wymodelowaną w poprzednim kursie kość (jest na naszej płycie). W tym celu w menu głównym kliknij kolejno: File, Open RecentKostka.blend. Załaduje się gotowy, szary obiekt.



Przejdź teraz do edytora materiałów, naciskając na prawej belce ikonę (patrz obrazek). W naszym przykładzie przypiszemy kostce dwa materiały. Jeden będzie tworzywem podstawowym, drugim wypełnimy punkty na ściankach, które muszą być dobrze widoczne. Najlepiej wyróżnić je kolorem kontrastującym z barwą przypisaną materiałowi głównemu kostki.


Przejdź do trybu edycji obiektu, naciskając klawisz [Tab]. W panelu materiałów naciśnij +, a następnie kliknij przycisk New. Naprowadź kursor na okno z nazwą Punkty i kliknij lewym przyciskiem myszki. Zmień nazwę na Punkty i naciśnij [Enter].



Teraz w sekcji Diffuse kliknij na polu tekstowym i w otwartym oknie przesuń suwak w dół, tak by przy składowych RGB wyświetlane były wartości w okolicach 0.015. Z menu wybierz Select a następnie More. W ten sposób zaznaczysz nieco większy obszar punktów. Teraz, by przypisać materiał punktom w kości, kliknij przycisk Assign. Wyjdź z trybu edycji, naciskając klawisz [Tab].


Zaznacz materiał podstawowy, klikając Material. W sekcji Diffuse kliknij pole z kolorem. W otwartym okienku wskaż kolor, w jakim chcesz wykonać kostkę. W naszym przykładzie – czerwony. Kliknij czerwony obszar. Kostka w oknie widokowym automatycznie zmieni kolor na czerwony.


W lewym panelu przejdź na dół i zaznacz funkcję Mirror. Rozwiń panel, klikając trójkąt. Teraz zwiększ wartości dla następujących parametrów: Reflectivity: 0.150, Fresnel: 1.260, Blend: 1.850.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto