A A A

Załóż osobisty blog

PC Format 4/2009
Jeżeli regularnie korzystasz z internetu, to z pewnością spotkałeś się z terminem WordPress. Słowo to jest nazwą najpopularniejszego na świecie systemu blogerskiego. WordPress jest oprogramowaniem opracowanym w bardzo popularnym w internecie języku skryptowym PHP rozpowszechnianym na licencji GNU (General Public License), co oznacza, że jest dostępny za darmo.

Zarządzanie własnym blogiem

Twój nowy blog już działa, choć jeszcze nie masz na nim żadnego wpisu. Najwyższy czas zatem umieścić pierwszą publikację. Ponadto pokażemy, jak zarządzać mechanizmem komentarzy i chronić własny blog przed spamem, a także modyfikować jego wygląd.

Dodawanie wpisu


Wpisz w przeglądarkę adres internetowy twojego nowego blogu. Po chwili powinieneś zobaczyć stronę główną blogu, a na niej przykładowy, automatycznie wstawiany podczas rejestracji wpis zatytułowany Hello world!. Aby zarządzać treścią na własnym blogu, musisz się zalogować. Kliknij widoczny w bocznym menu po prawej stronie odnośnik Zaloguj się.


Wypełnij pola logowania swoimi danymi uwierzytelniającymi. Ze względów bezpieczeństwa nie zalecamy zaznaczania pola wyboru  Zapamiętaj mnie. Po wpisaniu nazwy i hasła kliknij przycisk Zaloguj się.


Po chwili w przeglądarce zobaczysz panel administracyjny blogu. Domyślnie wyświetlana jest strona Nowości, na której pojawiają się różne przydatne informacje dotyczące twojego blogu. Chcąc dodać nowy wpis na blogu, rozwiń boczne menu Wpisy i kliknij w nim pozycję Dodaj nowy lub kliknij widoczny w górnej części strony odsyłacz New Post. Oba elementy prowadzą do tej samej strony tworzenia nowego wpisu.


Wyświetli się strona z edytorem wpisów online. Po wprowadzeniu nazwy nowego wpisu w pierwszym polu tekstowym Dodaj nowy wpis WordPress automatycznie wygeneruje bezpośredni adres do wpisu, który możesz zmieniać po kliknięciu przycisku Edytuj. Pole przeznaczone na treść wpisu nie wymaga komentarza. Przyciski formatujące są na tyle czytelne, że nikomu, kto miał kiedykolwiek styczność z dowolnym edytorem tekstowym, opracowanie nowego wpisu nie powinno sprawić kłopotu. Po wpisaniu i sformatowaniu treści nowego wpisu możesz w sekcji Opublikuj zapisać utworzony wpis jako szkic, klikając Zapisz szkic, obejrzeć Podgląd lub od razu opublikować wpis, klikając Opublikuj. Warto wyrobić sobie nawyk tagowania wpisów. Dzięki temu łatwo będzie później zarządzać (a odwiedzającym przeszukiwać) wpisami na twoim blogu. Słowo lub słowa kluczowe (tagi) dotyczące aktualnie tworzonego wpisu możesz wpisać w sekcji Post Tags (po wpisaniu słowa kluczowego kliknij Dodaj). Warto w analogiczny sposób umieszczać w odpowiednich kategoriach kolejne posty. Nową kategorię dodasz, posługując się sekcją Kategorie.


Jeżeli nie chcesz, by dany post był komentowany, wystarczy, że w edytorze postów, w sekcji Dyskusja odznaczysz pole wyboru Allow comments on this post.


Po opublikowaniu wpisu pojawi się na stronie edycyjnej komunikat Post published. Kliknięcie odnośnika View post przekieruje cię na stronę z opublikowanym wpisem.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto