A A A

Zarządzanie treścią witryny

PC Format 09/2016
Z tej części kursu dowiesz się, jak tworzyć nowe podstrony i zapełnić witrynę treścią, publikując pierwsze wpisy lub artykuły. Pokazujemy też, jak wykonać menu, które ułatwi nawigację w obrębie strony. Wojciech Nosel


Budując własną witrynę, dokładnie przemyśl jej koncepcję. Zaplanuj, jakie działy i podstrony powinny pojawić się na stronie, a jeśli wcześniej nie utworzyłeś kategorii wpisów, zrób to właśnie teraz.

W przypadku witryny o tradycyjnym układzie w formie bloga wpisy będą pojawiać się chronologicznie, według daty ich dodania – nowsze zawsze na górze, bez względu na rodzaj kategorii. Jednak w zależności od wybranego szablonu prezentowanie treści może znacząco się różnić. Na stronie w układzie portalowym treść może być podzielona na bloki tematyczne. Dlatego aby internauci łatwiej docierali do treści, a na stronie panował ład i porządek, stwórz odpowiednie kategorie i podstrony, a następnie na ich podstawie przygotuj menu nawigacyjne, które ułatwi poruszanie się po stronie. W tej części kursu WordPressa pokazujemy, jak dodawać nowe wpisy, tworzyć podstrony oraz utworzyć nowe menu.

Darmowy serwer z WordPressem

W ramach wspólnej akcji PC Formatu i firmy hostingowej Cal.pl możesz korzystać za darmo nawet przez rok z serwera o pojemności 5 GB – bez limitu transferu i z preinstalowanym WordPressem. Promocję rozpoczęliśmy w numerze 5/2016 – co trzy miesiące będziemy zamieszczać kolejny kod przedłużający ważność usługi. Archiwalne numery możesz zamówić, kontaktując się z działem prenumeraty.

Jak tworzyć podstrony i dodawać wpisy

Zanim utworzysz pierwszy artykuł na stronie, sprawdź, czy masz przygotowane odpowiednie kategorie wpisów. Porady, jak je utworzyć, znajdziesz w pierwszym odcinku naszego kursu, w numerze 5/2016. Przemyśl też dokładnie konstrukcję swojej witryny i zastanów się, z jakich podstron powinna się składać.

Dodawanie wpisu


Z lewego menu wybierz kolejno Wpisy i Dodaj nowy, a następnie na stronie Dodaj nowy wpis, w polu Wprowadź tytuł, wpisz tytuł swojego wpisu.



Pod tytułem widoczne jest duże pole tekstowe z wbudowanym wizualnym edytorem treści, przypominającym popularne pakiety biurowe. Do dyspozycji masz podstawowe narzędzia do formatowania tekstu: pogrubianie, kursywę, przekreślanie, tworzenie list wypunktowanych lub numerowanych, wstawianie bloków z cytatem, linii poziomych oraz narzędzia do wyrównywania tekstu lub tworzenia hiperłączy.


Jeśli klikniesz ostatnią ikonę na pasku narzędziowym więcej, aktywujesz dodatkowe narzędzia formatowania. Służą do zarządzania akapitami i nagłówkami, podkreślania, justowania i kolorowania tekstu, do wstawiania znaków specjalnych.


Wprowadź treść wpisu w polu tekstowym i dostosuj ją według własnych upodobań, wykorzystując narzędzia do formatowania. Gdy to zrobisz, musisz podzielić swój artykuł na zajawkę (tzw. lead) i pełną treść. Zajawka będzie fragmentem, który pojawi się na stronie głównej lub na podstronie z kategorią wpisów, do której przypisałeś dany artykuł. Ważne, by lead zawierał najistotniejsze informacje dotyczące pełnej treści i zachęcał do przeczytania całego artykułu. W miejscu, w którym chcesz przedzielić tekst, postaw kursor myszki i kliknij ikonę Wstaw znacznik 'czytaj dalej'.



Podział tekstu wizualizuje linia, która będzie niewidoczna dla czytelników, a tobie służy tylko do pokazania, w którym miejscu została umieszczona zajawka.


Następnie w sekcji Kategorie zaznacz kategorię wpisu, przykładowo Aktualności. Jeśli nie utworzyłeś wcześniej kategorii, możesz to zrobić teraz. W tym celu kliknij link Dodaj nową kategorię i w polu tekstowym wpisz pożądaną nazwę, po czym naciśnij przycisk Dodaj nową kategorię.


W sekcji Tagi wpisz krótkie frazy lub słowa kluczowe opisujące twój artykuł. Na przykład dla artykułu dotyczącego kursu WordPressa można utworzyć takie tagi jak: wordpress, kurs wordpressa, poradnik wordpress.


Warto wzbogacić swój artykuł o zdjęcie lub obrazek powiązany z treścią, dlatego w ostatniej sekcji Obrazek wyróżniający kliknij odnośnik Ustaw obrazek wyróżniający. Po chwili otworzy się okno dodawania obrazków. Aby przesłać zdjęcie z dysku lokalnego, przeciągnij je do okna przeglądarki lub kliknij przycisk Wybierz pliki i wskaż plik, który ma zostać załadowany na serwer. Gdy pojawi się jego miniatura i szczegóły dotyczące przesłanego pliku, naciśnij Ustaw obrazek wyróżniający. Pamiętaj, że maksymalna wielkość przesyłanego pliku nie może przekraczać 2 MB.


W oknie dodawania wpisu mogą być widoczne dodatkowe narzędzia, które pojawiają się po zainstalowaniu dodatkowych wtyczek. Skorzystaj z nich zgodnie z wymaganiami i wskazówkami z instrukcji, a następnie przejdź do sekcji Opublikuj. Możesz opublikować artykuł niezwłocznie po kliknięciu przycisku Opublikuj lub zaplanować publikację materiału w późniejszym terminie, definiując dokładny termin po kliknięciu odnośnika Edytuj obok napisu Opublikuj natychmiast. Po opublikowaniu artykułu, klikając odnośnik Zobacz wpis, możesz zobaczyć, jak artykuł wygląda na stronie, w naszym przykładzie:


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Tajemnicza awaria satelitów Galileo
15 lipca 2019
Od 11 lipca globalny system nawigacji satelitarnej Galileo notuje niewyjaśnione przestoje. Użytkownicy korzystają z niego na własne ryzyko.
Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 4/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto