A A A

Zdobądź dobrą pozycję

PC Format 04/2012
Założenie strony internetowej to dopiero początek drogi do zaistnienia w sieci. Musisz zadbać o pozycję witryny w wyszukiwarce Google, która generuje nawet 95 procent ruchu na stronie. Pokazujemy, jak przygotować witrynę i jak osiągnąć dobre efekty pozycjonowania, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów. MATEUSZ NOSEL

Dobra treść i częste aktualizacje

Samodzielne zdobywanie wartościowych linków zwrotnych to czasochłonne zadanie. Ale nie musisz robić tego samodzielnie. Jeżeli na swojej stronie będziesz publikować autorskie materiały, których treść będzie unikatowa w internecie, możesz liczyć na pozycjonowanie przez innych internautów. Jeśli odbiorca uzna artykuł za ciekawy i przydatny, istnieje prawdopodobieństwo, że umieści link do twojej strony w komentarzach na rozmaitych forach, blogach, innych serwisach tematycznych lub po prostu na swojej stronie internetowej. Tak pozyskane odnośniki stanowią dużą wartość dla pozycji w wynikach wyszukiwania w Google.

Duży wpływ na pozycję ma również częstotliwość aktualizowania strony. Systematyczne pisanie artykułów (np. kilka razy w tygodniu) i wzbogacanie treści zwiększa szansę na uzyskanie lepszej pozycji w wyszukiwarce.

Fora, blogi i serwisy społecznościowe

Swoją stronę możesz skutecznie promować na forach dyskusyjnych. Jeżeli jesteś aktywnym użytkownikiem dużego i popularnego forum, umieść w swojej sygnaturce odnośnik do swojej witryny. Upewnij się tylko, czy regulamin danego forum nie zabrania takich działań. Każdy napisany przez ciebie post będzie wzbogacony o link prowadzący do twojej strony. W ten sposób skutecznie będziesz zwiększać zaplecze odnośników. Na wielu forach znajdziesz też specjalne działy, w których użytkownicy mogą pochwalić się swoimi stronami WWW.

Tematyczne blogi zazwyczaj stwarzają możliwość komentowania wpisów. Warto wykorzystać ten fakt i od czasu do czasu umiejętnie wpleść w treść komentarza odnośnik do swojej strony. Nie rób tego zbyt często i w sposób nachalny, niewnoszący nic do toczącej się dyskusji, bo w rezultacie administrator witryny uzna twoje działania za spamerskie i usunie twoje linki.

Popularność serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter itp., daje kolejne możliwości promowania własnej witryny. W przypadku Facebooka warto rozważyć założenie strony typu fanpage, na której będziesz mógł systematycznie publikować linki prowadzące do twojej strony.

Linki sponsorowane i wymiana odnośników

Pozycji swojej strony w wyszukiwarce możesz również pomóc za pomocą linków sponsorowanych. Do promowania w ten sposób warto wykorzystać usługę Google AdWords. Na kampanię reklamową możesz przeznaczyć dowolną kwotę, którą zdefiniujesz w panelu administracyjnym konta AdWords. Po wyczerpaniu środków z konta reklamy po prostu znikną z promocyjnych sekcji wyszukiwarki i nie zostaniesz narażony na dodatkowe koszty.

W sieci znajdziesz wiele serwisów działających na zasadzie wymiany linków. Jednym z nich jest linkme.pl. Wystarczy założyć konto, dodać swoją stronę i umieścić na stronie specjalny kod, który będzie wyświetlał linki innych osób uczestniczących w programie. Podobnych serwisów jest znacznie więcej. Wystarczy że wpiszesz w Google frazę system wymiany linków.

Tytuł strony

Najważniejszym elementem konstrukcyjnym witryny jest tytuł, który znajduje się w kodzie HTML między znacznikami <title></title>. Zadbaj o to, by tytuł opisywał zawartość danej strony lub podstrony. Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe. Na podstawie tych danych robot wyszukiwarki pozyskuje informacje o treści witryny. Nie używaj tytułów bez konkretnego znaczenia, np. „Moja strona domowa”.

Nagłówki

Używaj znaczników nagłówków <h1>, <h2> … <h6>. Pamiętaj jednak, aby nagłówek <h1> wystąpił w kodzie strony tylko raz. Powinien zawierać słowa kluczowe dla danej podstrony. W naszym przykładzie strony internetowej PC Formatu w nagłówku <h1> zawarty jest tytuł artykułu. Dopiero później stosuj kolejne nagłówki <h2>, <h3> itd. Zawrzyj w nich słowa kluczowe odpowiednie do treści danego fragmentu na stronie. Nie nadużywaj tych tagów, ponieważ ich bezpodstawne użycie może przynieść negatywne efekty.

Ozdabianie tekstu

Stosuj tagi pogrubiania, kursywy i podkreślania, czyli odpowiednio <b></b>, <i></i> oraz <u></u>, którymi wyróżnisz najważniejsze słowa lub zdania w tekście. Powyższe znaczniki stanowią bardziej efekt wizualny dla odbiorcy niż kluczowe parametry dla robota wyszukiwarki. Jeśli jednak chcesz zwrócić uwagę robota na konkretne fragmenty tekstu na stronie, zamiast wytłuszczenia tekstu <b></b> zastosuj znacznik <strong></strong>, który nie tylko pogrubi dany fragment, ale również podkreśli zawartość merytoryczną danej podstrony.

Zdjęcia i obrazki

Nie zapomnij o odpowiednim podpisywaniu obrazków umieszczanych na stronie. Opis powinien zawierać informacje dotyczące tego, co dany element graficzny przedstawia. W ten sposób robot wyszukiwarki będzie też indeksował obrazki zawarte na twojej stronie. W atrybutach „title” i „alt” wpisujesz opis danego obrazka. W obu atrybutach powinieneś wpisać ten sam opis. Dla silnika Google ważniejszy jest co prawda atrybut „alt”, ale efekt wizualny zależy od używanej przeglądarki. Po naprowadzeniu kursora myszy na obrazek na stronie zobaczysz krótki opis, umieszczony właśnie w powyższych atrybutach.

Odnośniki i hiperłącza

Ważnym elementem jest odpowiednie sformułowanie odnośników wewnętrznych, czyli linków w obrębie własnej strony. Podstawowe hiperłącze w kodzie strony ma budowę <a href=”http://adresWWW”>Nazwa odnośnika lub słowo kluczowe</a>. Aby wzmocnić strukturę odnośnika i zwrócić uwagę robota wyszukiwarki, dodaj atrybut „title” i zdefiniuj w nim słowa kluczowe dla odnośnika w sposób podobny jak przy modyfikacji kodu dla obrazków. Po zmianach kod powinien wyglądać następująco:

Adresy URL

Nie zapomnij o tworzeniu czytelnych adresów URL. Dobrze odbierany przez roboty wyszukiwarek adres powinien wyglądać np. tak http://www.pcformat.pl/Maly-przenosny-pojemny,a,2084, a nie tak www.pcformat.pl/index.php?page=5&id=2084&category=2. W adresie najlepiej zawrzeć tytuł strony. Jeżeli ręcznie tworzysz nazwy podstron, pamiętaj, aby w nazwach nie używać polskich znaków diakrytycznych i znaków interpunkcyjnych. Jeżeli twoja strona korzysta z popularnych mechanizmów zarządzania treścią, np. z WordPressa, problem tworzenia tak zwanych user friendly URLs, czyli przyjaznych dla użytkownika adresów, masz z głowy. Wystarczy odpowiednio skonfigurować ustawienia skryptu w panelu administracyjnym.

Słowa kluczowe

Najważniejsze jest zdefiniowanie słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Unikaj wybierania takich, dla których będzie ogromna konkurencja. Łatwiej jest wypozycjonować stronę na sekwencje dwóch lub więcej słów niż na jednowyrazowe hasła. Jeśli chcesz wypromować stronę o tematyce komputerowej, zamiast słów: „komputery”, „podkręcanie”, „programy”, wybierz: „nowoczesny poradnik komputerowy”, „podkręcanie i optymalizacja komputera”, „darmowe programy komputerowe”.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto