A A A

Polacy kochają wynosić dane z własnych firm

13 grudnia 2010, 12:04
Polacy kochają wynosić dane z własnych firm

Prawie 60 proc. pracowników polskich firm i instytucji wynosi służbowe dane poza miejsce pracy bez zgody pracodawcy – wynika z badania „Ryzyko w sieci” przeprowadzonego na zlecenie firmy Symantec. Ponadto, jeden na czterech badanych przyznał, że korzysta w pracy z serwisów społecznościowych, mimo że pracodawca wyraźnie tego zabrania.

Najczęstszym deklarowanym sposobem na wynoszenie przez pracowników firmowych danych jest ich wydrukowanie lub wysłanie na zewnętrzny adres e-mail – własny bądź innej osoby (po 45 proc.). Siedmiu na dziesięciu respondentów używa skopiowanych danych na potrzeby spotkań poza siedzibą firmy (39 proc.) lub do pracy z domu (29 proc.). Za to aż 16 proc. przyznaje, że zabiera informacje ze sobą, gdy zmienia pracodawcę. Co ciekawe, tyle samo pracowników biurowych motywuje wynoszenie poufnych danych… chęcią przechowywania ich w bezpiecznym miejscu!

„Powinniśmy pamiętać, że pracodawca musi wyrazić zgodę na wynoszenie danych poza miejsce pracy – mówi Maciej Iwanicki, Senior Presales Consultant w Symantec Polska. – Taka praktyka dla wielu osób może oczywiście stanowić na co dzień spore ułatwienie. Jednak każde przenoszenie danych zawsze będzie się wiązać z narażeniem ich na dodatkowe niebezpieczeństwo, np. utratę lub kradzież. Szczególnie, że jedna trzecia ankietowanych przyznaje się do wynoszenia informacji z biura na niezabezpieczonych pamięciach USB – zastrzega Maciej Iwanicki.

Większość pracowników biurowych zadeklarowała wykorzystywanie portali społecznościowych do celów biznesowych (52 proc.). Polakom najczęściej służą do tego serwisy: Facebook (34 proc.), Twitter i Google Buzz (po 23 proc.). Okazuje się jednak, że prawie jedna trzecia spośród ankietowanych firm i instytucji zabrania lub wręcz aktywnie blokuje korzystanie z tego typu portali w miejscu pracy. Blisko połowa badanych (47 proc.) przychyla się do stwierdzenia, że korzystanie z portali społecznościowych w miejscu pracy może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa firmowych danych.

Badanie „Ryzyko w sieci”, pokazujące w jak dużym niebezpieczeństwie znajdują się dane firm i instytucji, przeprowadzono we wrześniu tego roku w 6 krajach (Kanada, Polska, RPA, Stany Zjednoczone, Węgry, Wielka Brytania) na próbie 3250 pracowników biurowych. W Polsce próba badawcza wynosiła 500 pracowników biurowych.

Foto: stock.xchng / CELALTEBER


Krzysztof Mocek / Informacja prasowa
krzysztof.mocek@firma.interia.pl
Tagi: internet
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto