A A A

O reklamach (prawie) wszystko

6 sierpnia 2020, 08:20
Dodatek do przeglądarki Chrome pokazuje kto i z jakiego powodu wyświetla reklamy na stronie WWW.
O reklamach (prawie) wszystko

Narzędzie Ads Transparency Spotlight daje wgląd w informacje używane w celu spersonalizowania reklam.

Nowy dodatek do przeglądarki Chrome można pobrać z serwisu Chrome Web Store. Po zainstalowaniu go i kliknięciu ikony rozszerzenia z prawej strony paska adresu wyświetlany jest panel informacyjny opisujący reklamodawców i dostarczone przez nich treści.

 

Kto, dlaczego i dzięki komu?

Ads Transparency Spotlight informuje ile reklam zostało wyświetlonych na obecnie przeglądanej stronie WWW i która platforma reklamowa odpowiada za ich obsługę. Pokazywana jest także lista firm, których narzędzia zostały umieszczone w witrynie w celu są analizowania zachowań internautów (i w rezultacie do spersonalizowania dostarczanego im materiału reklamowego).

Nowe rozszerzenie poinformuje ponadto, które dane dotyczące użytkownika zostały wzięte pod uwagę podczas podejmowania decyzji o wyświetleniu tej, a nie innej reklamy. Należą do nich wiek, płeć (przekazane samodzielnie przez użytkownika podczas wypełniania internetowych formularzy lub wywnioskowane na podstawie analizy zachowania internauty), lokalizacja geograficzna, ewentualne odwiedziny na stronach WWW polecanych przez reklamodawców, zainteresowania (określone na podstawie sieciowej aktywności) itp.

 

Żeby wszystko było jasne

Kampania na rzecz przejrzystości reklam rozpoczęła się na dobre w 2018 roku, gdy ujawniono, że brytyjska firma konsultingowa Cambridge Analytica pozyskała dane osobowe milionów użytkowników Facebooka, a następnie wykorzystała je w celu prowadzenia politycznych kampanii reklamowych z zastosowaniem metod dataminingowych i personalizacyjnych.

Od tego czasu koncerny utrzymujące się z dostarczania spersonalizowanych reklam (takie jak Google, Facebook i Twitter) i wykorzystujące w tym celu ogromne zbiory danych osobowych zaczęły informować internautów o zasadach przetwarzania danych wrażliwych. Dodatek Ads Transparency Spotlight zawiera sekcję pokazującą reguły, zgodnie z którymi operatorzy platform reklamowych przetwarzają dane opisujące użytkowników sieciowych witryn.

fot. Google


Adam Wiśniewski
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Pierwszy iPhone
24 września 2020
Tym razem na pożółkłych kartkach gości pierwszy smartfon wyprodukowany przez Apple'a.


Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto