Promy hybrydowe wkraczają na pełne morze
Maciej Lisowski, dyrektor ds. sprzedaży ze stoczni CRIST, w rozmowie z Newserią poinformował o budowie dwóch promów o napędzie hybrydowym. Przejście na alternatywne systemy zasilania – zamiast rozwijania zanieczyszczającego środowisko napędu olejowego – jest dobrym krokiem w stronę ochrony środowiska, a także dużym skokiem technologicznym.
Polskie stocznie jako jedne z pierwszych na świecie rozwijają alternatywne systemy, posiłkując się nowoczesnymi technologiami napędowymi.
– Prom Elektra, który został zdany w 2017 roku, był drugim na świecie promem hybrydowym wprowadzonym do eksploatacji. Następnym promem była nasza jednostka budowana pod numerem budowy NB 70, dostarczona w tym roku do Islandii. I oba te promy zawierają właśnie technologię hybrydową, gdzie napęd bateryjny jest wspomagany napędem konwencjonalnym, spalinowym – objaśnia Lisowski w wywiadzie.
Budowa nowego hybrydowego promu w stoczni CRIST ma ruszyć w 2020 roku. Rozwój tej technologii napędowej w Polsce może nie tylko przynieść nam korzyści związane ze środowiskiem, ale też uruchomić nowe gałęzie sprzedaży. Promy hybrydowe i stosowane do ich budowy technologie mogą stać się naszym towarem eksportowym.
fot. Nico Ste/Unsplash