A A A

Coś więcej niż sterownik

PC Format 5/2018
Oprogramowanie sterujące sprzętem zapewnia zazwyczaj po prostu poprawne działanie urządzenia. Wyjątkiem są karty graficzne: pokazujemy, jak wykorzystać dodatkowe narzędzia producentów GPU. Marcin Kwiecień

Poloneza czas zacząć

Jak powiedziano na początku, panel optymalizacji to jeden z elementów obudowujących sterownik karty graficznej. W przypadku GeForce Experience dostęp do pozostałych funkcji wymaga zmiany stanu jednego przełącznika: na karcie Strona główna w sekcji Ogólne włączamy opcję Nakładka w grze

Większość ustawień jest ukryta pod ikoną kółka zębatego i dlatego właśnie weń klikniemy. Pierwsza pozycja menu – Połącz – odpowiada za logowanie do serwisów, które mogą posłużyć do dzielenia się zrzutami, nagraniami czy transmisją online naszej gry. Do wyboru są m.in. Facebook, YouTube czy Twitch. Drugi element – Układ HUD M.b<– pozwala na włączenie i ustalenie lokalizacji na ekranie m.in. licznika klatek na sekundę czy informacji o liczbie widzów śledzących naszą transmisję. Sekcja trzecia to Skróty klawiaturowe – trzeba się z nią zapoznać, żeby swobodnie operować funkcjami GeForce Experience podczas gry lub też zmienić kombinacje na własne (można to zrobić bez obaw, znajduje się tam bowiem również przycisk przywracania ustawień domyślnych).

Pokaż się całemu światu

Kolejna pozycja na liście to Nagrania. Pozornie nieważna, ale jeśli tylko uświadomimy sobie, że klipy wideo zajmują dużo miejsca i tym samym szybko zapełnią np. systemowy nośnik SSD, to tu zmienimy miejsce zapisu gameplayów. Z kolei Transmisja strumieniowa to funkcja eksperymentalna i dlatego ją pomijamy, przechodząc do sekcji Nadawanie na żywo. Przede wszystkim włączamy tu emisję rozgrywki live, wskazując przy tym wybrany przez nas serwis internetowy. Następnie ustalamy jakość wideo, mając na względzie zarówno wydajność własnego komputera i wartość uploadu łącza internetowego, jak też szybkość dostępu do internetu potencjalnych widzów. Nvidia proponuje tu jeszcze jedną, niekiedy przydatną rzecz: możliwość wskazania nakładki graficznej (np. z adresem strony WWW), która zostanie nałożona na transmitowany obraz.

Następna sekcja to Najciekawsze punkty (ang. Highlights) – włączymy tu automatyczne (!) tworzenie zrzutów ekranowych i nagrań wideo dokumentujących najważniejsze momenty w grze (zwycięstwo, śmierć, jakieś osiągnięcie). W chwili powstawania tego tekstu na liście gier zgodnych z tym mechanizmem było jednak ledwie 16 tytułów (m.in. Call of Duty: WWII, Dying Light: Bad Blood, Fortnite: Battle Royale, PlayerUnknown’s Battlegrounds). Dźwięk z kolei pozwala na osobne ustalenie głośności dla elementów systemowych i mikrofonu. Co więcej, nagrywanie audio można zrealizować na dwóch osobnych ścieżkach.

Własną miłość zaspokoić

Kolejnym elementem na liście jest Przechwyć wideo, gdzie zmieniamy parametry obrazu dotyczące natychmiastowej powtórki (ang. ShadowPlay). Stoi za tym dość oryginalny koncept: gdy ta funkcja jest aktywna, stale zapisywane jest tymczasowe wideo o określonym przez nas czasie trwania, które możemy na stałe utrwalić w dowolnym momencie wywołując po prostu odpowiedni skrót klawiszowy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rejestrować film w klasycznym trybie, czyli z samodzielnym wyborem momentów startu i zakończenia nagrywania. Na koniec pozostały Powiadomienia (lista zdarzeń, o których użytkownik może być informowany w trakcie gry) oraz Kontrola prywatności, gdzie decydujemy, czy pulpit Windows ma się pojawiać na zrzutach i w transmisjach. Zmienioną konfigurację zatwierdzamy kliknięciem przycisku Gotowe.

Ani Matejko, ani Fałat

W menu głównym nakładki znajduje się kilka opcji związanych z aspektami graficznymi. Prawa strona to Galeria, w której zebrane są wszystkie materiały powstałe czy to jako grafika, czy wideo (tu mamy również możliwość przyciięcia danego filmu). Te zgrupowane po lewej (Zrzut ekranu, Tryb zdjęć, Filtr gry) uruchamiamy w grze. Pierwsza z nich służy do zrobienia klasycznej kopii tego, co widzimy na monitorze w trakcie zabawy. Druga – Tryb zdjęć (ang. Ansel Photo Mode) – to znacznie rozbudowana opcja robienia zrzutów, panoram dookólnych i 360° oraz obrazów stereoskopowych z możliwością zmiany szerokości rejestrowanego planu, kąta pochylenia kamery czy nałożenia filtrów (przykład na grafice w tle tekstu). Niestety, nie jest to osiągalne we wszystkich grach. Na liście zgodności znajdziemy w tej chwili ok. 40 pozycji, w tym takie gry jak Dishonored 2, Mass Effect: Andromeda, Middle-earth: Shadow of War, Pro Evolution Soccer 2018, Star Wars Battlefront II, Wiedźmin 3, Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands, Watch Dogs 2 czy WRC 7. Trzeci element menu (Filtr gry, ang. Freestyle Game Filters) pozwala zmienić klimat rozgrywki poprzez korekcję czy zmianę nasycenia barw lub zastosowania filtra HDR można w ponad 100 grach.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto