A A A

Cyfrowa (nie)świadomość Amerykanów

14 października 2019, 08:40
Większość mieszkańców USA nie wie, czym jest protokół HTTPS albo uwierzytelnianie wielopoziomowe.
Cyfrowa (nie)świadomość Amerykanów

Instytut Pew Research przeprowadził badanie dotyczące znajomości podstaw technologii cyfrowych. Uczestniczyło w nim 4272 dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

Badane osoby otrzymały do wypełnienia ankietę, w której pytano o zagadnienia związane z bezpieczeństwem online, phishingiem, plikami cookie w przeglądarce internetowej, neutralnością sieci, polityką prywatności albo anonimowym surfowaniem w internecie.

Okazało się, że większość Amerykanów nie jest w stanie podać żadnych informacji na temat uwierzytelniania dwuetapowego (2FA). Respondentom pokazano zestaw obrazów przedstawiających taki właśnie proces; tylko mniejszość w badanej grupie stwierdziła, że widzą uwierzytelnianie wieloetapowe. Jednak nawet wśród nich aż 55 procent nie umiała opisać, na czym 2FA polega; poprawnej odpowiedzi udzieliło tylko 28 procent uczestników ankiety.

Tylko trzy na dziesięć dorosłych osób poprawnie odpowiedziało na pytanie, co oznacza fraza https:// w adresie strony WWW. W przypadku zagadnień związanych z poufnością i prywatnym przeglądaniem sieci zaledwie 24 procent respondentów było w stanie wypełnić ankietę bez błędów.

Według badania Amerykanie mają również bardzo słabą wiedzę na temat biznesowej strony mediów społecznościowych. Przykładowo, tylko 15 procent osób rozpoznało na przedstawionym im zdjęciu Jacka Dorseya – dyrektora generalnego (CEO) platformy Twitter. Z kolei niewiele ponad jedna czwarta (29 procent) zdawała sobie sprawę z faktu, że Facebook jest właścicielem serwisu Instagram i komunikatora WhatsApp.

Co ciekawe, zaledwie 45 procent respondentów poprawnie opisało pojęcie neutralności sieci; tymczasem w Stanach Zjednoczonych zagadnienie to jest od dekady jednym z głównych elementów debaty publicznej. Część dostawców usług internetowych stara się bowiem o wprowadzenie takich regulacji prawnych, które pozwoliłyby im wymusić na klientach korzystanie z urządzeń i oprogramowania konkretnych producentów.

Ogółem w ankiecie zadano 10 pytań. Jak nietrudno się domyślić, z odpowiedziami lepiej poradzili sobie ludzie młodzi. Jednak bezbłędnie ankietę wypełniło tylko 2 procent respondentów.

fot. Pew Research


Adam Wiśniewski
Ocena:
Oceń:
Komentarze (1)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
avatar
panaho
14 października 2019, 12:18
Nie do wiary. U nas to każdy gupi to wie. :chytry:
Najnowsze aktualności



W to mi graj
21 listopada 2019
NZXT prezentuje swój pierwszy zestaw audio dla graczy.

Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto