A A A

Polska na końcu rankingu pod względem rozwoju społeczeństw informacyjnych

26 lutego 2010, 12:20
Polska na końcu rankingu pod względem rozwoju społeczeństw informacyjnych

Komisja Europejska co roku sporządza Europejski Raport Konkurencyjności Cyfrowej. Dwie trzecie wskaźników analizowanych w 2009 roku sytuuje Polskę wśród krajów znajdujących się na końcu rankingu pod względem rozwoju społeczeństw informacyjnych. Podkreśla się, że Polska, wraz z Grecją, Bułgarią i Rumunią ciągle zmaga się z problemami dostępu do sieci oraz wysokimi cenami usług internetowych.

Badania przeprowadzone przez instytut opinii społecznej YouGov na zlecenie Cisco pokazują jednak, jak szybko Polacy „nadrabiają” zaległości związane z internetem. Tendencja ta jest także widoczna w raporcie KE – wynika z niego, że społeczeństwo informacyjne w Polsce znajduje się obecnie w fazie przyspieszonego rozwoju. Podejmowane są aktywne działania, które przeciwdziałają wykluczeniu cyfrowemu obywateli z terenów wiejskich oraz  o niskich dochodach.

Badania przeprowadzone przez YouGov wskazują, że 56 proc. Polaków dysponuje w domach bezprzewodowym połączeniem do internetu. Jest to 74 proc. ankietowanych w przedziale wiekowym 18-24 i tylko 43 proc. osób powyżej 55 roku życia. Liczby te wzrosły o niemal 60 proc. w ciągu ostatnich lat, ale wskaźnik ten jest nadal jednym z najniższych w Unii Europejskiej. Najbardziej gęstą domową sieć internetową posiadają województwa zachodnio-pomorskie (68 proc.) i warmińsko-mazurskie (65 proc.), zaś do najsłabiej rozwiniętych w tym zakresie należy region podlaski (40 proc.) i opolski (48 proc.).

Jak Polacy korzystają z sieci?

Zgodnie z badaniami YouGov, zachowania polskich użytkowników internetu nie różnią się zbytnio od ogólnych europejskich wzorców. Podobnie jak Anglicy czy Francuzi,  najczęściej wysyłamy e-maile i surfujemy po sieci. Obie czynności zajmują co miesiąc 96 proc. polskich internautów. Ciekawym zjawiskiem jest duża popularność zakupów online. Ze sklepów internetowych korzysta regularnie 78 proc. naszych rodaków – najwięcej w Europie. Zaraz za nami plasują się Anglicy, Francuzi, Niemcy i Holendrzy. Polski nie ominął również fenomen popularności portali społecznościowych. Przynajmniej raz w miesiącu korzysta z nich połowa z nas.

Wśród urządzeń, które najczęściej podłączamy do internetu prym wiodą komputery stacjonarne i laptopy (83 proc.). Za nimi plasują się notebooki (51 proc.) i drukarki (36 proc.). Co ciekawe, jesteśmy bardzo otwarci na nowości technologiczne. Producenci sprzętu telewizyjnego wprowadzają obecnie telewizory z możliwością podłączenia do internetu. Aż 72 proc. ankietowanych Polaków byłoby zainteresowanych możliwością kupna takiego telewizora.

Wyniki raportu KE wskazują, że regularni użytkownicy internetu aktywniej spędzają swój wolny czas. Poza tym w ich mniemaniu internet ma pozytywny wpływ na ich życie codzienne – dając im więcej możliwości związanych z karierą, życiem zawodowym, zakupami online, kontaktami towarzyskimi, etc. Co ciekawe, wiele z tych opinii podkreślających pozytywny wpływ sieci podzielają również ankietowani pozbawieni stałego dostępu do internetu.


PC Format
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności

LinkedIn czyta dane ze schowka
7 lipca 2020
Nowa funkcja w systemie iOS 14 wykryła, że LinkedIn kopiuje dane ze schowka. Microsoft, do którego należy serwis, twierdzi, że to błąd.



Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto